ATTENTION DEAR READERS!!!

As of january 2013 this blog is closed: I have started a new blog and will no longer post here on The Writing Tree. From now on you can find my photographs & tutorials here:


You can follow Nittybits through blogger, bloglovin' and facebook!

Hope to see you there soon :)

Love,
Jenny

Monday, February 06, 2006

Films, interviews en chocomel on the rocks

En toen zat het er al weer op. Tien dagen Rotterdam, en ik leef nog ;) Veel films, nieuwe gezichten en ervaringen later kan ik zeggen dat het zeker geslaagd was. Overweldigend, dat wel, want het aantal films, workshops, lezingen en talkshows was enorm. Maar om zo’n groot festival van achter de schermen mee te maken is eigenlijk al genoeg.

Interviews
Veertien films waren genomineerd voor de VPRO Tiger Awards, drie prijzen die elk jaar aan beginnende filmmakers worden uitgereikt. Cinema.nl stelde elk van hen vijf vragen. Ik heb drie van deze interviews gedaan.

- Interview Kelly Reichardt (Old Joy)
- Interview Han Jie (Walking on the Wild Side)
- Interview Sepideh Farsi (The Gaze)
> Alle Tijger-kandidaten

De uitreiking van de Tiger Awards was voor mij één van de hoogtepunten van het festival. Het was vooral leuk omdat ik twee van de winnaars, Reichardt en Jie, had geïnterviewd. Bij het interview met de derde winnaar, Manuel Nieto Zas (La perrera), was ik toevallig geweest om me voor te bereiden op mijn eigen interviews. Het maakt zo’n prijsuitreiking net even leuker als je alle winnaars zelf hebt gesproken.

Leukste momenten:
- De reactie van de Chinese regisseur Han Jie toen hij een Tijger won. Na een diepe buiging naar het publiek omhelsde hij spontaan en met tranen in zijn ogen de Zuid-Koreaanse ex-minister die de prijs uitreikte.

- Omdat Jie geen woord Engels spreekt zal het interview via een tolk gaan. Bekrompen genoeg verwacht ik iemand met een Chinese achtergrond, tot er een blonde jongen genaamd Jeroen de kamer binnenstapt en mijn vragen begint te vertalen...

- De workshop van Volkskrant-recensent Ronald Ockhuysen over recensieschrijven.

- Het praatje van de Argentijnse filmmaker en Tijger-kandidaat Alexis Dos Santos voor de start van zijn film Glue. Na de microfoon naar beneden te hebben gebogen om erbij te kunnen zegt hij in knullig Engels: ‘Thank you all for coming and I hope you enjoy the film.’ Misschien kwam het door zijn enorme bos haar en het feit dat hij een rood Spiderman-rugzakje om had, maar het was bijzonder grappig.

- Chocomel on the rocks: als ik vraag om een koude chocolademelk (om te voorkomen dat ze me automatische een warme geven), krijg ik een chocomel met ijs…

Aanraders:
- Tsotsi
- Me and You and Everyone We Know
- The Three Burials of Melquiades Estrada
- Caché
- Glue
- Tideland
- Eden

3 comments:

  1. Jee, Jenny! Wat een lekker lange update! Echt leuke interviews ook! Was vooral geïntrigeerd door de zin "lange en veelzeggende stiltes' in het eerste interview. Deed me denken aan Divine Intervention (Good Ol' Days!)... Ik neem trouwens aan dat je wel even gevraagd wat er in je glas zat toen je ijs in je chocomel kreeg? :D

    ReplyDelete
  2. Klinkt gaaf hoor!! ^_^
    Ik heb nog steeds geen stage haha. Binnenkort weer eens wat drinken?

    ReplyDelete
  3. Oh wouter!! de afspraak was dat we daar nooit meer een woord over zouden zeggen!
    Maar klinkt superleuk Jenny! en toevallig dat jij precies diegene had geintervieuwd die een prijs kregen...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.